Nytt centrum ska hjälpa företag byta ut farliga ämnen

Företag som vill byta ut farliga kemikalier i sina varor ska kunna få hjälp från ett nytt substitutionscentrum. Det ska placeras vid RISE i Borås.

Kemikaliearbetet kan vara svårt för många mindre företag, även dom de allra flesta företag vill göra rätt och ha säkra produkter utan farliga ämnen. Regeringen ska därför fatta beslut om att inrätta ett nytt substitutionscentrum som ska stötta företag som vill byta ut farliga kemikalier i sina varor. Centret placeras vid RISE i Borås och kommer fungera som en oberoende nod mellan företag, organisationer, branscher, akademi, institut och myndigheter och ska bidra till att farliga ämnen i varor och kemiska produkter byts ut.

– Alla konsumenter ska kunna känna sig trygga med att de produkter vi köper till våra barn, maten vi äter och kläderna vi har på oss inte är skadliga för oss eller vår miljö. Jag tror att de allra flesta företag vill göra rätt, men kemikaliearbetet är svårt och komplext. Genom centret stöttas företagen i arbetet med att fasa ut farliga kemikalier, säger miljöminister Karolina Skog i ett pressmeddelande.

Regeringen hoppas att centret kommer bidra till att stärka svenska företags konkurrenskraft genom att mindre företag får stöd i att utveckla sitt kemikaliearbete.

– Allt fler efterfrågar säkra och hållbara produkter. Jag ser att centret kommer bidra till att stärka svenska företags konkurrenskraft och skapa nya affärsmöjligheter, säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg i pressmeddelandet.

Regeringen föreslår att 7 miljoner kronor per år avsätts under åren 2018-2020. RISE satsar 5 miljoner kronor per år och på sikt är målsättningen att centret ska vara självfinansierande, genom medlemsavgifter från de företag som deltar.